مجله لوکت

علت واشر زدن پژو + دلایل و راهکار هایی که ندونی پشیمون میشی

بررسی صفر تا صد دلایل واشر زدن پژو و بررسی راهکار ها و جلوگیری از این اتفاق + ویدیو آموزشی

علت واشر زدن پژو + دلایل و راهکار هایی که ندونی پشیمون میشی

چرا ماشینم واشر زده؟ کابوسی به نام واشر سرسیلندر پژو!

سلام به همه راننده‌های عزیز، مخصوصاً اونایی که صاحب یه شیر فرانسوی هستن! اگه شما هم صاحب یکی از مدل‌های مختلف پژو مثل ۴۰۵، پارس، ۲۰۶ یا سمند با موتور ملی هستید، احتمالاً اسم "واشر زدن" یا "سوختن واشر سرسیلندر" به گوشتون خورده و شاید حتی تنتون رو لرزونده باشه. این مشکل یکی از رایج‌ترین و البته پرخرج‌ترین ایراداتیه که می‌تونه برای این ماشین‌ها پیش بیاد و خیلی از راننده‌ها رو کلافه کرده.

شاید براتون سوال شده باشه که چرا این اتفاق اینقدر برای ماشین‌های خانواده پژو تکرار می‌شه؟ آیا مشکل از طراحی موتوره؟ قطعات بی‌کیفیته؟ یا شاید هم تقصیر خودمونه و درست از ماشین مراقبت نمی‌کنیم؟ حقیقت اینه که جواب این سوال ترکیبی از همه این موارد هست. "واشر زدن" یه مشکل پیچیده‌اس که دلایل مختلفی داره و نمیشه فقط یه چیز رو مقصر دونست.

توی این مقاله می‌خوایم خیلی خودمونی و ساده، پرونده این مشکل بزرگ رو باز کنیم. قراره با هم بفهمیم این واشر سرسیلندر اصلاً چی هست، چه نشانه‌هایی به ما می‌گه که داره خراب می‌شه، و از همه مهم‌تر، چه دلایلی باعث می‌شه که این قطعه حساس توی ماشین‌های پژو به این راحتی بسوزه. در آخر هم چند تا راهکار عملی و ساده یادتون می‌دیم که با رعایت کردنشون، بتونید تا حد زیادی از این خرج سنگین جلوگیری کنید. پس با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه، از شر این کابوس خلاص بشیم.

ویدیو آموزشی

اصلاً این واشر سرسیلندر چی هست و چه کار می‌کنه؟

قبل از اینکه بریم سراغ دلایل سوختن واشر، بیایید ببینیم این قطعه اصلاً چیه و چه وظیفه‌ای داره. موتور ماشین شما از دو بخش اصلی تشکیل شده: یکی بلوک سیلندر که پایینه و پیستون‌ها توش بالا و پایین می‌رن، و یکی هم سرسیلندر که بالاست و سوپاپ‌ها و شمع‌ها روش قرار دارن. واشر سرسیلندر یه قطعه نازک ولی خیلی مهمه که دقیقاً بین این دو تا بخش قرار می‌گیره.

فکر کنید واشر سرسیلندر مثل یه نگهبان مرزی عمل می‌کنه. وظیفه اصلیش اینه که نذاره سه تا چیز خیلی مهم با هم قاطی بشن: آب (مایع خنک‌کننده)، روغن و فشار احتراق داخل سیلندر. این واشر باید جلوی فرار کردن فشار زیاد داخل سیلندرها رو بگیره، نذاره روغن موتور وارد کانال‌های آب بشه و همچنین اجازه نده آب به داخل روغن یا محفظه احتراق نفوذ کنه. پس می‌بینید که چقدر کارش حساس و حیاتیه.

این قطعه باید بتونه دماهای خیلی بالا و فشارهای خیلی شدید رو تحمل کنه. وقتی می‌گیم ماشین "واشر زده"، یعنی این قطعه دیگه نتونسته وظیفه‌اش رو درست انجام بده و به دلایلی که در ادامه می‌گیم، خراب شده و آب‌بندی بین بلوک و سرسیلندر از بین رفته. اینجاست که مشکلات بزرگ شروع می‌شن.

نشانه‌های واشر زدن پژو: از کجا بفهمیم ماشین به خرج افتاده؟

خوشبختانه، سوختن واشر سرسیلندر معمولاً یهویی اتفاق نمی‌افته و قبلش یه سری علائم و نشانه‌ها به ما هشدار می‌ده. اگه این نشانه‌ها رو بشناسید و به موقع به داد ماشین برسید، می‌تونید از آسیب‌های جدی‌تر و خرج‌های سنگین‌تر جلوگیری کنید. حواستون به این موارد باشه:

قاطی شدن آب و روغن: این یکی از معروف‌ترین نشانه‌هاست. اگه در رادیاتور رو باز کردید و دیدید که آب حالت ارده‌ای یا شیری رنگ پیدا کرده، یا اگه گیج روغن رو کشیدید و دیدید روی اون قطرات آب یا یه ماده کرم رنگ وجود داره، شک نکنید که واشرتون کار دستتون داده. این یعنی آب و روغن دارن با هم قاطی می‌شن.

کم شدن مداوم آب رادیاتور: اگه می‌بینید که مدام مجبورید به ماشین آب اضافه کنید ولی هیچ نشتی مشخصی زیر ماشین یا روی شلنگ‌ها پیدا نمی‌کنید، احتمالاً آب داره از طریق واشر سوخته وارد سیلندر می‌شه و همراه با دود از اگزوز خارج می‌شه.

دود سفید یا آبی غیرعادی از اگزوز: اگه صبح‌ها یا وقتی ماشین سرده، از اگزوز دود سفید غلیظی بیرون میاد که بوی شیرین ضدیخ می‌ده، این نشونه بخار شدن آب در سیلندره. دود آبی هم می‌تونه نشونه ورود روغن به محفظه احتراق باشه.

بالا رفتن آمپر آب و جوش آوردن: یکی از دلایل اصلی واشر زدن، داغ کردن موتوره. اگه واشر بسوزه، کمپرس موتور می‌تونه وارد سیستم خنک‌کننده بشه، حباب ایجاد کنه و نذاره آب درست بچرخه. این باعث می‌شه ماشین حتی در شرایط عادی هم زود جوش بیاره.

بد کار کردن و لرزش موتور: وقتی آب یا روغن وارد یکی از سیلندرها می‌شه، احتراق توی اون سیلندر درست انجام نمی‌شه. این باعث می‌شه موتور بد کار کنه، بلرزه و قدرتش کم بشه. انگار که ماشین داره سه کار می‌کنه (ریپ می‌زنه).

ریشه‌یابی مشکل: چرا پژوی من واشر می‌زنه؟

خب، رسیدیم به اصل مطلب. چرا این بلا سر ماشین‌های پژو بیشتر از بقیه میاد؟ دلایل مختلفی دست به دست هم می‌دن تا این اتفاق بیفته:

دشمن شماره یک: حرارت بالا! مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر در هر ماشینی، به خصوص پژو، داغ کردن بیش از حد موتور یا همون جوش آوردنه. وقتی دمای موتور از حد مجاز بالاتر می‌ره، سرسیلندر که معمولاً آلومینیومیه، بیشتر از بلوک سیلندر که چدنیه منبسط می‌شه و تاب برمی‌داره. این تغییر شکل باعث می‌شه فشاری که روی واشر هست از بین بره و واشر بسوزه. هر مشکلی که باعث جوش آوردن ماشین بشه (مثل خرابی فن، ترموستات، واتر پمپ، کم بودن آب یا نشتی در سیستم خنک‌کننده) می‌تونه مستقیم شما رو به سمت تعویض واشر هدایت کنه.

قطعات یدکی بی‌کیفیت: متاسفانه بازار پر شده از واشرهای تقلبی و بی‌کیفیت که اصلاً توانایی تحمل حرارت و فشار موتورهای پژو رو ندارن. خیلی از این واشرها از مواد نامرغوب ساخته شدن و خیلی زودتر از موعد خراب می‌شن. همیشه سعی کنید از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن خرید کنید.

اشتباهات مکانیک و تعمیرکار: نصب واشر سرسیلندر کار خیلی حساسیه. سرسیلندر باید کاملاً تمیز باشه، تاب‌گیری بشه و از همه مهم‌تر، پیچ‌های اون باید با ترتیب خاص و با نیروی مشخص (با استفاده از ترک‌متر) سفت بشن. اگه مکانیک شما این کار رو چشمی و تجربی انجام بده، فشار به طور یکنواخت روی واشر پخش نمی‌شه و احتمال سوختن دوباره واشر خیلی بالا می‌ره.

مشکلات ذاتی طراحی: بعضی از کارشناس‌ها معتقدن که محل قرارگیری پیچ‌های سرسیلندر یا طراحی سیستم خنک‌کننده در موتورهای خانواده XU7 (موتور پژو ۴۰۵ و پارس) کمی ضعف داره و این موضوع باعث می‌شه که واشر در بعضی نقاط تحت فشار و حرارت بیشتری باشه و زودتر آسیب ببینه.

پیشگیری بهتر از درمان: چطور نگذاریم کار به واشر زدن بکشه؟

همونطور که گفتیم، خرج تعمیر واشر سرسیلندر سنگینه. پس عقل سلیم حکم می‌کنه که حواسمون رو جمع کنیم تا اصلاً کار به اونجاها نکشه. با رعایت چند تا نکته ساده می‌تونید عمر واشر سرسیلندر ماشینتون رو خیلی بیشتر کنید:

چشم از آمپر آب برندارید: مهم‌ترین کاری که باید بکنید اینه که همیشه حواستون به آمپر آب باشه. عقربه آمپر همیشه باید وسط باشه. اگه دیدید داره از وسط رد می‌شه، سریع ماشین رو بزنید کنار و خاموش کنید تا خنک بشه. هرگز با ماشینی که جوش آورده به راهتون ادامه ندید.

سیستم خنک‌کننده رو چک کنید: به طور منظم سطح آب رادیاتور، وضعیت شلنگ‌ها، کارکرد فن‌ها (هم دور کند و هم دور تند) و عملکرد ترموستات رو چک کنید. هر سال یک بار مایع رادیاتور رو با ترکیب مناسب ضدیخ و آب مقطر تعویض کنید.

به ماشین فشار نیاورید: رانندگی با دور موتور بالا برای مدت طولانی، به خصوص در فصل گرما و سربالایی‌ها، فشار زیادی به موتور و واشر سرسیلندر میاره. سعی کنید نرم و با دنده مناسب رانندگی کنید.

از قطعات اصلی استفاده کنید: اگه به هر دلیلی مجبور به تعویض قطعات سیستم خنک‌کننده یا خود واشر شدید، حتماً از قطعات اصلی و باکیفیت استفاده کنید و کار رو به یک مکانیک ماهر و باوجدان بسپارید. شاید اولش کمی بیشتر هزینه کنید، ولی در درازمدت از خرج‌های چند برابری جلوگیری می‌کنید.

حرف آخر: با ماشینت رفیق باش!

واشر زدن پژو یه مشکل جدیه، اما آخر دنیا نیست. همونطور که دیدید، دلیل اصلی این مشکل، حرارت بالاست و خیلی از عوامل دیگه هم بهش دامن می‌زنن. با شناختن علائم، درک دلایل و از همه مهم‌تر، مراقبت صحیح از ماشین، می‌تونید تا حد زیادی از وقوع این مشکل جلوگیری کنید.

یادتون باشه ماشین شما مثل یه موجود زنده است و به توجه و مراقبت نیاز داره. به صداهاش گوش بدید، به علائمش توجه کنید و سرویس‌هاش رو به موقع انجام بدید. اگه با ماشینتون رفیق باشید و حواستون بهش باشه، اون هم شما رو توی راه نمی‌ذاره و خرج‌های سنگین روی دستتون نمی‌تراشه. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشه تا نگاه بهتری به این مشکل رایج داشته باشید و بتونید بهتر از خودروی خودتون مراقبت کنید.

← قبلی

جی پی اس برای پراید - راهنمای کامل + خرید

بعدی →

آیا خودرو برقی بخریم یا نه - 0 تا 100 بررسی ماشین های برقی برای ایران