مجله لوکت

راهنمای خرید موتور سیکلت دست دوم + چک‌لیست کامل که باید بدونی !

چک لیست کامل خرید موتور سیکلت دست دوم و هر چیزی که باید قبل خرید بدونی + ویدیو آموزشی

راهنمای خرید موتور سیکلت دست دوم + چک‌لیست کامل که باید بدونی !
چک لیست خرید موتور سیکلت دست دوم

مقدمه: چرا خرید موتور دست دوم؟

سلام به همه موتورسوارای عزیز و اونایی که می‌خوان به جمع ما اضافه بشن! خریدن موتور سیکلت، مخصوصاً اولین موتور، یه حس و حال هیجان‌انگیز و فوق‌العاده‌ای داره. صدای گاز، حس باد روی صورت و آزادی که بهت می‌ده با هیچی قابل مقایسه نیست. اما خب، قیمت موتورهای صفر کیلومتر این روزا سر به فلک کشیده و خیلی‌ها رو از رسیدن به آرزوشون دور کرده. اینجاست که بازار موتورهای دست دوم مثل یه فرشته نجات ظاهر می‌شه!

خرید موتور کارکرده اگه با چشم باز و اطلاعات کافی انجام بشه، یه معامله دو سر سوده. هم با پول کمتر صاحب موتور دلخواهت می‌شی و هم افت قیمت شدید موتور صفر رو تجربه نمی‌کنی. اما امان از وقتی که ندونی داری چی می‌خری! یه اشتباه کوچیک می‌تونه کلی خرج و دردسر رو دستت بذاره و شیرینی خرید رو به تلخی تبدیل کنه. هدف ما از این مقاله اینه که مثل یه رفیق باتجربه کنارت باشیم و فوت و فن‌های خرید یه موتور دست دوم سالم و سرحال رو یادت بدیم.

قراره با هم یه چک‌لیست کامل و جامع رو مرور کنیم که از مرحله تحقیقات اولیه تا لحظه قولنامه و سند زدن همراهت باشه. پس کلاه کاسکتت رو بذار کنار، یه نفس عمیق بکش و با ما همراه شو تا با خیال راحت، بهترین انتخاب ممکن رو داشته باشی و از خریدت نهایت لذت رو ببری. بزن بریم!

ویدیو آموزشی

قدم اول: تکلیف خودت رو مشخص کن! (تحقیق و بودجه)

قبل از اینکه توی سایت‌های آگهی غرق بشی، باید دو تا چیز رو برای خودت روشن کنی: چقدر پول داری و موتور رو برای چی می‌خوای؟ بودجه‌بندی فقط قیمت خود موتور نیست. حواست باشه که باید یه مبلغی رو هم برای هزینه‌های جانبی مثل بیمه، هزینه سند زدن، خرید کلاه کاسکت و لباس مناسب و البته خرج‌های احتمالی اولیه موتور کنار بذاری. هیچ‌وقت تمام پولت رو برای خرید خود موتور خرج نکن.

بعد از بودجه، نوبت به کاربری می‌رسه. آیا موتور رو برای رفت‌وآمد روزانه توی ترافیک شهری می‌خوای؟ دنبال یه موتور مسافرتی برای جاده‌های طولانی هستی؟ یا شاید هم هیجان آفرود و کوهستان جذبت کرده؟ هر کدوم از این کاربری‌ها، موتور مخصوص خودشون رو می‌طلبن. یه موتور ریس اسپرت برای ترافیک تهران کلافه‌کننده‌ست و یه موتور شهری ساده، توی جاده کم میاره. پس اول نیازت رو بشناس و بعد دنبال مدل‌های مناسب تو اون کلاس بگرد.

وقتی چند تا مدل رو انتخاب کردی، وقت تحقیقه. برو تو فروم‌ها و گروه‌های موتورسواری آنلاین، از دوست و آشنای موتورسوار بپرس و ببین نقاط ضعف و قوت اون مدل‌ها چیه. چه مشکلاتی بینشون رایجه؟ قطعات یدکیشون راحت پیدا می‌شه؟ هزینه تعمیراتشون چطوره؟ این اطلاعات بهت کمک می‌کنه موقع بازدید، بدونی دقیقاً باید دنبال چه چیزهایی بگردی و از خرید مدل‌های پردردسر دوری کنی.

قدم دوم: گشت و گذار برای پیدا کردن کیس مناسب

خب، حالا که می‌دونی دنبال چه جور موتوری هستی، وقت پیدا کردنشه. بهترین جا برای شروع، پلتفرم‌های آنلاین و سایت‌های آگهی معروف هستن. با حوصله آگهی‌ها رو بگرد و اونایی که به بودجه و مدل مورد نظرت نزدیک‌ترن رو جدا کن. به عکس‌ها خوب دقت کن. آگهی‌هایی که عکس‌های بی‌کیفیت و کم دارن یا از زوایای خاصی عکس نگرفتن، می‌تونن زنگ خطر باشن. یه فروشنده واقعی سعی می‌کنه تمام زوایای موتور رو نشون بده.

بعد از پیدا کردن چند مورد مناسب، نوبت به تماس تلفنی می‌رسه. تماس تلفنی یه فیلتر خیلی خوبه. قبل از اینکه وقت بذاری و حضوری بری، چند تا سؤال کلیدی بپرس: "آقا موتور به نام خودتونه؟"، "مدارکش کامله؟ (کارت، سند، بیمه)"، "تصادف یا زمین‌خوردگی داشته؟"، "چند وقته دست شماست و کارکردش چقدره؟"، "دلیل فروشتون چیه؟". جواب‌های فروشنده خیلی چیزا رو مشخص می‌کنه. اگه من و من کرد یا جواب‌های سربالا داد، بهتره بی‌خیال اون مورد بشی.

یادت باشه، تو این مرحله دنبال پیدا کردن یه موتور بی‌نقص نیستی، بلکه داری گزینه‌های نامناسب رو حذف می‌کنی. با فروشنده‌ای قرار بذار که صادقانه به سؤالاتت جواب می‌ده و حس خوبی از صحبت کردن باهاش می‌گیری. همیشه سعی کن برای بازدید، توی روشنایی روز و در یک مکان امن و عمومی قرار بذاری و اگه ممکنه، یه دوست موتورسوار یا مکانیک رو با خودت ببری.

قدم سوم: چک‌لیست بازدید حضوری (بخش ظاهری)

بالاخره رسیدی به مرحله جذاب بازدید! اینجا باید چشمات رو تیز کنی. اول یه دور کامل دور موتور بچرخ و ظاهر کلیش رو بررسی کن. آیا تمیز و مرتبه؟ این نشون می‌ده صاحب قبلی به موتورش اهمیت می‌داده. دنبال هرگونه عدم تقارن، خط و خش عمیق، یا رنگ‌پریدگی باش. فلاپ‌ها و باک رو با دقت نگاه کن. آیا ترکی، شکستگی یا رنگ‌شدگی دارن؟ با انگشت به آرومی روی باک و فلاپ‌ها ضربه بزن، اگه صداش در قسمت‌های مختلف فرق کنه، ممکنه بتونه‌کاری یا رنگ شده باشه.

شاسی یا همون فریم، ستون فقرات موتوره. هرگونه ضربه، جوشکاری یا ترک روی شاسی یعنی فاجعه! با چراغ قوه موبایلت تمام قسمت‌های شاسی، مخصوصاً دور فرمون و زیر انجین رو چک کن. دنبال خراشیدگی‌های عمیق روی دسته کلاچ و ترمز، سر فرمون، جاپایی‌ها و اگزوز بگرد. این‌ها علائم کلاسیک زمین‌خوردگی هستن. فرمون رو صاف نگه دار و از جلو به موتور نگاه کن. آیا چرخ جلو و عقب دقیقاً در یک راستا هستن؟ هرگونه انحراف نشونه یه تصادف شدیده.

زنگ‌زدگی دشمن اصلی موتوره. زیر گِلگیرها، اطراف پیچ‌ها، داخل باک (اگه می‌تونی ببینی) و روی زنجیر رو برای پیدا کردن زنگ‌زدگی چک کن. زین موتور رو هم بررسی کن. آیا پارگی یا پوسیدگی داره؟ این بازرسی ظاهری یه دید کلی از گذشته موتور بهت می‌ده. موتوری که از نظر ظاهری پر از ایراده، به احتمال زیاد از نظر فنی هم بهش رسیدگی نشده.

قدم چهارم: چک‌لیست بازدید حضوری (بخش فنی)

بعد از ظاهر، نوبت به قلب تپنده موتور یعنی انجین می‌رسه. مهم‌ترین نکته اینه که حتماً از فروشنده بخوای موتور رو سرد بهت تحویل بده. یعنی قبل از رسیدن تو روشنش نکرده باشه. دستت رو با احتیاط به سرسیلندر و لوله اگزوز بزن تا مطمئن شی سرده. استارت سرد خیلی چیزا رو مشخص می‌کنه. موتور سالم باید با اولین یا دومین استارت روشن بشه. بعد از روشن شدن به صدای انجین گوش کن. نباید هیچ صدای غیرعادی، تق تق یا زوزه اضافی ازش شنیده بشه.

اطراف انجین و زیر موتور رو برای هرگونه نشتی روغن یا آب رادیاتور (در موتورهای آب خنک) با دقت بررسی کن. واشرها نباید روغنی باشن. در اگزوز رو نگاه کن، دود آبی نشونه روغن‌سوزیه و دود سفید غلیظ می‌تونه نشونه مشکل واشر سرسیلندر باشه. سیستم تعلیق رو هم تست کن. جلوی موتور بایست، ترمز جلو رو بگیر و با تمام وزنت فرمون رو به سمت پایین فشار بده. کمک‌فنرها باید نرم بازی کنن و سریع به جای اول برگردن. برای کمک عقب هم همین کار رو تکرار کن.

لاستیک‌ها رو چک کن. آیا عاج کافی دارن؟ دنبال ترک‌های ریز روی دیواره لاستیک باش که نشونه قدیمی بودنشه. تاریخ تولید لاستیک هم روش حک شده. زنجیر و دنده‌زنجیرها رو نگاه کن. زنجیر نباید شل یا بیش از حد سفت باشه. دندونه‌های دنده‌زنجیر نباید تیز یا کج شده باشن. در نهایت تمام سیستم برقی، یعنی چراغ‌ها، راهنماها، بوق، چراغ ترمز و نور بالا و پایین رو تست کن تا مطمئن شی همشون سالم کار می‌کنن.

قدم پنجم: تست سواری، مهم‌ترین مرحله!

هر چقدر هم که موتور رو در حالت پارک بررسی کنی، هیچ‌چیز جای یه سواری آزمایشی کوتاه رو نمی‌گیره. اگه خودت گواهینامه داری و رانندگیت خوبه، حتماً این کار رو انجام بده. قبلش حتماً با فروشنده هماهنگ کن و کارت شناسایی یا مبلغی رو به عنوان امانت بهش بده. اگه خودت راحت نیستی، از دوستت یا مکانیکی که همراهته بخواه این کار رو برات انجام بده.

در طول سواری به چند تا نکته کلیدی دقت کن. کلاچ باید نرم و روان باشه و دنده‌ها باید راحت و بدون صدای اضافی جا برن. موقع شتاب‌گیری، موتور نباید کپ کنه یا ریپ بزنه. در یک مسیر مستقیم و خلوت، برای چند لحظه فرمون رو خیلی کم رها کن (با احتیاط کامل!)، موتور نباید به چپ یا راست کشیده بشه. این تست سلامت شاسی و بالانس چرخ‌ها رو نشون می‌ده.

ترمزها رو هم حتماً تست کن. هم ترمز جلو و هم ترمز عقب رو جداگانه امتحان کن. ترمزها باید قوی و قابل اعتماد باشن و موقع ترمزگیری نباید صدای جیغ یا لرزش غیرعادی حس کنی. به صدای موتور در دورهای مختلف گوش کن. آیا صدای انجین با بالا رفتن دور موتور یکنواخت تغییر می‌کنه؟ بعد از سواری هم یه بار دیگه موتور رو برای نشتی‌های احتمالی چک کن. تست سواری آخرین قطعه پازل برای شناختن سلامت واقعی موتوره.

قدم ششم: بررسی مدارک، شیرینی آخر معامله

اگه موتور از تمام مراحل بازرسی و تست سواری سربلند بیرون اومد، حالا وقتشه که بری سراغ مدارک. این مرحله به اندازه بررسی فنی مهمه، چون یه موتور سالم بدون مدارک کامل، هیچ ارزشی نداره. از فروشنده بخواه تمام مدارک رو بهت نشون بده: سند کمپانی (برگه سبز)، کارت موتور و برگه بیمه شخص ثالث.

مهم‌ترین کاری که باید بکنی، تطبیق دادن شماره شاسی و شماره انجین حک شده روی موتور با شماره‌های درج شده در سند و کارت موتوره. با دقت این شماره‌ها رو چک کن، حتی یک رقم اختلاف هم قابل قبول نیست. مطمئن شو سند به نام خود فروشنده باشه یا اگه نیست، وکالت‌نامه معتبر و تاریخ‌دار برای فروش داشته باشه. از استعلام خلافی و عوارض شهرداری موتور هم غافل نشو. این کار رو می‌شه به راحتی از طریق پلیس +10 یا اپلیکیشن‌های معتبر انجام داد.

بیمه شخص ثالث رو هم چک کن که اعتبار داشته باشه. تخفیف‌های بیمه هم یه امتیاز محسوب می‌شه. بعد از توافق نهایی، حتماً یه قولنامه کامل و دقیق بنویسید که توش مشخصات کامل موتور، قیمت توافق شده، نحوه پرداخت، تاریخ تحویل موتور و تاریخ مراجعه به مرکز تعویض پلاک ذکر شده باشه. قولنامه رو در حضور دو شاهد امضا کنید تا از نظر قانونی کاملاً محکم باشه.

حواست باشه کلاه سرت نره: سناریوهای کلاهبرداری

تو بازار موتور دست دوم، متاسفانه آدم‌های ناجور هم پیدا می‌شن. برای اینکه طعمه نشی، بهتره با چند تا از شگردهای کلاهبرداری آشنا بشی. داستان اول: فروشنده عجول! یه آگهی پیدا می‌کنی با قیمتی عالی. زنگ می‌زنی و فروشنده با کلی آه و ناله می‌گه "داداش دارم از ایران می‌رم، پول لازمم، تا فردا باید بفروشم وگرنه پروازم می‌پره!". این عجله یه دامه تا تو رو هول کنه و از بازدید دقیق و بردن پیش مکانیک منصرف بشی. یا ازت می‌خواد یه بیعانه سنگین بریزی تا "موتور رو برات نگه داره". یادت باشه، هیچ معامله خوبی با عجله انجام نمی‌شه.

داستان دوم: ماست‌مالی فنی! میری موتور رو می‌بینی، انجین مثل ساعت کار می‌کنه، هیچ دودی هم نمی‌ده. خوشحال و خندون معامله می‌کنی و میای خونه. دو روز بعد می‌بینی موتور به روغن‌سوزی افتاده و یه صدای یاتاقان ریز هم ازش میاد. چی شده؟ فروشنده زرنگ، قبل از اومدن تو یه روغن موتور خیلی غلیظ یا مکمل‌های موقت ضد دود ریخته تو انجین تا عیبش رو برای چند ساعت مخفی کنه. برای همینه که بردن موتور پیش مکانیک معتمد انقدر مهمه.

داستان سوم: دردسر مدارک! یه موتور تمیز و سرحال پیدا می‌کنی ولی فروشنده می‌گه "سند به نام رفیقمه، رفته شهرستان، هفته دیگه میاد امضا می‌کنه" یا "کارت موتور گم شده، ولی برگه سبز هست، مشکلی پیش نمیاد". اینا همه‌ش زنگ خطره. هرگز موتوری که سندش به نام خود فروشنده نیست یا مدارکش ناقصه رو نخر. ممکنه موتور سرقتی باشه، یا کلی شاکی و مشکل قانونی داشته باشه که بعداً همه‌ش سر تو خراب می‌شه. فقط و فقط با صاحب اصلی سند و با مدارک کامل معامله کن.

نتیجه‌گیری: با خیال راحت برون!

خب رفیق، به آخر راهنمای جامع خرید موتور سیکلت دست دوم رسیدیم. همونطور که دیدی، این فرآیند شاید یه کم زمان‌بر و پر از جزئیات به نظر بیاد، اما باور کن ارزشش رو داره. عجله کردن و نادیده گرفتن هر کدوم از این مراحل می‌تونه به قیمت پشیمونی و ضرر مالی تموم بشه. خرید موتور کارکرده مثل یه بازی شطرنجه، باید با فکر و برنامه حرکت کنی تا برنده از زمین بیرون بیای.

خلاصه کلام اینکه اول تحقیق کن، بعد با چشم باز بازدید کن، حتماً تست سواری بگیر و در نهایت مدارک رو با وسواس چک کن. هیچ‌وقت از سؤال پرسیدن خجالت نکش و اگه به چیزی شک کردی، به حست اعتماد کن. اگه بتونی یه مکانیک یا دوست باتجربه رو با خودت ببری که چه بهتر. امیدواریم با کمک این راهنما بتونی موتور رؤیاهات رو با یه قیمت مناسب پیدا کنی و هزاران کیلومتر خاطره خوش باهاش بسازی. یادت نره که همیشه کلاه کاسکت بذاری و با احتیاط برونی. چرخش برات بچرخه!

← قبلی

آیا خودرو برقی بخریم یا نه - 0 تا 100 بررسی ماشین های برقی برای ایران

بعدی →

رفع ابطال گارانتی سایپا - آیا ممکن است و اینکه چگونه ؟