راهنمای تعویض لنت ترمز جلوی خودروی پراید +ویدیو آموزشی 🎬
آموزش کامل عوض کردن لنت خودرو پراید و نکات مهمی که در این مورد باید بدونید به همراه ویدیو آموزشی

مقدمه و اهمیت تعویض لنت ترمز
سیستم ترمز ماشین، قلب ایمنی خودرو محسوب میشه. وقتی صحبت از پراید میکنیم، این موضوع اهمیت دوچندانی پیدا میکنه چون این ماشین عزیز ایرانیها سالها است که تو خیابونهای کشورمون پرسه میزنه و بیشترشون نیاز به مراقبتهای ویژه دارن.
لنت ترمز پراید کار سختی داره. باید تو ترافیک سنگین شهرها، تو سرازیریهای تند و پیچهای خطرناک جادهها ماشین رو متوقف کنه. همین برای همینه که باید بدونیم چطور و کی باید تعویضش کنیم. خیلیها فکر میکنن که این کار فقط دست متخصصها برمیاد، اما راستش اینه که با کمی دقت و رعایت نکات ایمنی، خودتون هم میتونید این کار رو انجام بدید.
تو این راهنمای کامل قصد داریم بهتون یاد بدیم که چطور میتونید لنتهای ترمز پرایدتون رو خودتون عوض کنید. از تشخیص فرسودگی تا مراحل عملی کار، همه چیز رو با جزئیات کامل توضیح میدیم تا بتونید با اطمینان خاطر این کار رو انجام بدید.
ویدیو آموزشی
علائم فرسودگی لنت ترمز
اولین علامتی که نشون میده لنتهاتون دیگه کارشون تموم شده، صدای جیرجیر یا چرچر هست که موقع ترمز کردن میشنوید. این صدا از اون نشانگرهای کوچیک فلزی میاد که تو خود لنت تعبیه شده و وقتی ضخامت لنت کم میشه، به دیسک ترمز برخورد میکنه و همین صدای ناخوشایند رو ایجاد میکنه.
علامت بعدی کم شدن قدرت ترمز هست. اگه احساس میکنید باید پدال ترمز رو بیشتر فشار بدید تا ماشین متوقف بشه، یا اینکه مسافت ترمزگیری بیشتر شده، حتما باید لنتها رو چک کنید. این موضوع خیلی خطرناکه و نباید روش چشمپوشی کنید.
یکی دیگه از علائم مهم، لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن هست. این مسئله معمولا نشوندهنده تاب برداشتن دیسک ترمز یا فرسودگی نامتقارن لنتهاست. همچنین اگه ماشین موقع ترمز به یک طرف میکشه، احتمالا یکی از لنتها کار نمیکنه یا فرسودگی متفاوتی داره.
اگه هم که هیچکدوم از این علائم رو ندیدید، بازم باید هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر یه بار لنتها رو چک کنید. البته این رقم بسته به نوع رانندگیتون متفاوته. اگه تو شهر رانندگی میکنید و زیاد استاپ اند گو دارید، این مدت کمتر میشه.
ابزار و قطعات مورد نیاز
قبل از اینکه دست به کار بشید، باید ابزارهای لازم رو آماده کنید. خوشبختانه برای تعویض لنت پراید ابزار خیلی پیچیدهای لازم نیست و احتمالا بیشترشون رو تو خونه دارید. اول از همه یه جک و پایه نگهدارنده لازم دارید که ماشین رو بالا ببرید.
از نظر آچار، یه ست آچار رینگ سایز ۱۰، ۱۳، ۱۷ و ۱۹ کافیه. یه پیچگوشتی تخت متوسط هم لازمه که باهاش پیستون کالیپر رو عقب ببرید. حتما یه سیمسوت یا نخ قوی هم آماده کنید که کالیپر رو وقت کار ازش آویزون کنید تا شیلنگ هیدرولیک آسیب نبینه.
از نظر قطعات، اصلیترین چیزی که لازم دارید همون لنت ترمز هست. حتما لنت باکیفیت بخرید چون اینجا صرفهجویی خیلی خطرناکه. برندهای معتبر مثل الدورا، دین پارت، یا اصل خارجی انتخاب کنید. یه قوطی کوچیک گریس مخصوص ترمز هم لازم دارید که روی نقاط تماس بمالید.
یادتون نره که یه دستکش کار و عینک ایمنی هم بپوشید. غبار لنت ترمز واقعا مضره و نباید تنفسش کنید. یه اسپری تمیزکننده ترمز هم خیلی کارتون راه میندازه که بتونید قطعات رو تمیز کنید.
نکات ایمنی قبل از شروع کار
ایمنی اولین اولویته. قبل از شروع کار، حتما ماشین رو روی سطح صاف و محکم پارک کنید. اگه کوچکترین شیبی هست، چرخها رو قفل کنید و پشت و جلوی چرخهای عقب یه سنگ یا مهار بزارید. هرگز فقط روی جک تکیه نکنید و حتما از پایه نگهدارنده استفاده کنید.
یکی از مهمترین نکات اینه که هرگز هوای فشرده برای تمیز کردن لنتها استفاده نکنید. غبار لنت ترمز حاوی مواد سرطانزا هست و اگه پراکنده بشه، واقعا خطرناکه. بهتره از اسپری مخصوص یا دستمال مرطوب استفاده کنید. همیشه تو فضای باز کار کنید تا تهویه مناسب داشته باشید.
قبل از شروع، حتما ترمز دستی رو بکشید و دنده رو بزارید تو پارک یا دنده اول. اگه ماشین گرمه، صبر کنید تا سرد بشه چون دیسکها ممکنه خیلی داغ باشن. یادتون باشه که سیستم ترمز یه سیستم هیدرولیکه، پس مراقب باشید روغن ترمز نریزه روی زمین یا رنگ ماشین.
مراحل تعویض لنت ترمز
حالا که همه چیز آماده شد، میریم سراغ کار اصلی. اول از همه چرخ رو باز کنید. قبلش مهرههای چرخ رو یکم شل کنید ولی کاملا باز نکنید. بعدش ماشین رو بالا ببرید و روی پایه بزارید. حالا میتونید مهرهها رو کاملا باز کنید و چرخ رو بیرون بکشید.
حالا کالیپر ترمز رو میبینید که با دو تا پیچ بالا و پایین به محوره متصل شده. این دو پیچ رو با آچار ۱۳ باز کنید. مراقب باشید کالیپر نیفته و به شیلنگ ترمز آسیب نرسه. بهترینه که یه سیم یا طنابی ببندید به فرمان یا یه قسمت محکم از زیر ماشین که کالیپر رو نگه داره.
وقتی کالیپر رو برداشتید، لنتهای قدیمی رو میبینید که تو جاشون نشستهن. یکی از طرف داخل و یکی از طرف خارج. آروم اونا رو بیرون بکشید و ببینید چقدر فرسوده شدهن. اگه کمتر از ۲ میلیمتر ضخامت داشته باشن، حتما باید عوض بشن. لنتهای جدید رو با لنتهای قدیمی مقایسه کنید تا مطمئن بشید درست خریدید.
قبل از گذاشتن لنتهای جدید، باید پیستون کالیپر رو عقب ببرید. چون لنتهای جدید ضخیمترن، فضای بیشتری لازم دارن. با یه پیچگوشتی تخت یا یه ابزار مخصوص، آروم آروم پیستون رو فشار بدید تا کاملا عقب بره. مراقب باشید زیادی سریع نباشید چون ممکنه روغن ترمز از منبع سرریز کنه.
حالا نوبت نصب لنتهای جدید رسیده. قبل از گذاشتن، یکم گریس مخصوص ترمز بمالید روی نقاط تماس پشت لنتها و روی پینهای راهنما. مراقب باشید گریس نخوره به سطح لنت یا دیسک. لنتها رو آروم تو جاشون بزارید و مطمئن بشید درست نشستهن.
آخرین مرحله نصب مجدد کالیپر هست. کالیپر رو برگردونید سر جاش و پیچهای نگهدارندهش رو محکم کنید. مراقب باشید خیلی سفت نکنید که نخ پیچها پاره نشه. بعدش چرخ رو سوار کنید و مهرههاش رو سفت کنید. ماشین رو پایین بیارید و آخرش هم چرخها رو به گشتاور مناسب سفت کنید.
نکات مهم پس از تعویض
کارتون تمام نشده! بعد از تعویض لنت، اولین و مهمترین کاری که باید بکنید اینه که چند بار پدال ترمز رو فشار بدید تا پیستون کالیپر به جای اصلیش برگرده و لنتها روی دیسک بشینن. اگه این کار رو نکنید، اولین باری که ترمز میگیرید پدال تا ته میره پایین و ماشین ترمز نمیگیره.
یادتون باشه که سطح روغن ترمز رو چک کنید. وقتی پیستون رو عقب بردید، ممکنه روغن تو منبع بالا اومده باشه. اگه سرریز شده، تمیزش کنید و سطحش رو تنظیم کنید. همیشه از روغن ترمز استاندارد DOT 4 استفاده کنید و مراقب باشید روغن قدیمی نباشه.
لنتهای جدید نیاز به دوره راهاندازی دارن. اولین ۲۰۰ کیلومتر آروم رانندگی کنید و از ترمزگیری شدید خودداری کنید. این کار باعث میشه لنتها و دیسک با هم سازگار بشن و کارایی بهتری داشته باشن. اگه بوی سوختگی میدید یا دود میاد، نگران نشید؛ طبیعیه و بعد از مدتی از بین میره.
حتما یه تست کوتاه بکنید. تو یه خیابان ساکت با سرعت کم ترمز کنید و ببینید ماشین درست متوقف میشه و به هیچ طرف نمیکشه. اگه احساس کردید مشکلی هست، فوری برید پیش مکانیک. آخرش هم یادتون نره که ابزارها و قطعات اضافی رو جمع کنید و محل کارتون رو تمیز کنید.
نتیجهگیری
تعویض لنت ترمز پراید کار پیچیدهای نیست، ولی حواستون به جزئیات باشه. با رعایت نکات ایمنی و استفاده از ابزار و قطعات مناسب، خودتون میتونید این کار رو انجام بدید و هم پول صرفهجویی کنید هم تجربهای کسب کنید که بعدا براتون مفید واقع میشه.
یادتون باشه که سیستم ترمز قلب ایمنی ماشینه. اگه کوچکترین تردیدی دارید یا احساس میکنید کاری درست انجام نشده، فوری به مکانیک مراجعه کنید. هیچ صرفهجویی ارزش جان شما و عزیزانتون رو نداره. همیشه لنت باکیفیت بخرید و از مراکز معتبر خرید کنید.
امیدوارم این راهنمای کامل براتون مفید واقع شده باشه. اگه سوالی دارید یا نکتهای رو نوشتیم که واضح نبود، حتما بپرسید. ایمن و آرام رانندگی کنید و همیشه حواستون به وضعیت ترمزهاتون باشه. پراید شما سالها خدمت کرده، شایسته بهترین مراقبتهاست.